Friday, April 17, 2009

Fakta vs Auta



Ahaaaaaaaiii... Sebelum memulakan bebelan ni, aku nak bitau jugak lah kepada semua blogger2 seantero dunia bahawa aku telah berjaya mendapatkan LESEN MEMANDU siang tadi hahaha... mesti la BANGGE beb..(kecoh btol la pompuan ni huh..) sebab dlm family, aku bleh dikatekan yg agak lembek, kuat nanges, loser dan sebagainye.. Sekarang hmm.. tgok la dunia, aku mampu memiliki nye cehh.. soal bawak ke tak keta lepas ni lain citer haha.. ok2. enough2..


Actually aku ingat kan nak stay up untuk wat paper project sampai siap tapi huh.. Memula ingat nak cari bahan rujukan mcm e-book ke, jurnal ke kat tenet nih yang berkaitan dengan tajuk aku berkaitan dengan materialisme.. surf punyer surf aku terjmpe satu artikel ni yang aku rase sangat menarik (sebab aku minat sgt ngn bidang astronomi). Walopun panjang tapi seronok bace sebab benda yg kite minat kan. Pastu abis bace dkat kol 4 pagi.. amik kau.. last2 kj kat blog jgak yg siap nye. paper project tah ke mane huh.. Cite ni dah lame tapi lepas bace ni baru la lebih jelas kefahaman aku tentang ideologi kafir ni. Artikel tentang teori big bang dengan teori darwin. Kalo korang tak minat mesti boring hmm..(sebab kena membaca, klu ade org ceritakan mesti best).



Kalo nak tau dengan lebih lanjut tentang Teori Big Bang klik sini

Secara ringkasnya ade 2 teori tentang kewujudan alam semesta ni ye anak2..

1. teori big bang - incik albert einstein dan rakan2
- kewujudan alam semesta mempunyai permulaan iaitu dari satu titik tunggal dan
terpisah2.

2. kewujudan alam semesta adalah statik- incik arthur eddington
- alam semesta adalah berukuran besar/luas tak terhingga dan kekal/tetap sepanjang
masa(statik).


Pastu dipendekkan cite, lepas dorang fight2.. keluar lah bukti2 dan dakwaan2 yang logik dan tak logik dan part yang aku rase paling menarik mase ending tu incik arthur ni mengakui yang alam semesta mempunyai Pencipta dan ia adalah suatu ciptaan yang sangat kompleks dan seimbang, tersusun dan sangat rumits walaupun sebelum tu dia cakap dia memandang jijik (dalam bahasa indonesia) dengan teori incik albert yg bijak itu(sebab ada ayat dari Al- Quran yang membuktikan Allah s.w.t pencipta alam semesta). Dan incik arthur ni jugak sebenarnya tak berapa percaya dengan teori dia sendiri!! dan dia hanya berharap bahawa teori dia tu betul!!! Pergghhhh... Rase puas ati aku bace artikel ni..(emo tibe2)..


Pastu ade satu lagi pasal teori darwin iaitu kejadian hidupan di alam ni samada secara "evolusi" atau "penciptaan". tapi ade gak fahaman kejadian hidupan ni secara "kebetulan".

Penat nak citer.. bace sendiri la kat sini

tapi memang best dan aku nak bagitau jugak time2 yang sesuai untuk bace:
1. mase perasaan ingin tau sangat tinggi
2. time tak tau nak release tensen kat mane (tp tak tau la kalau lg tensen huhu..)
3. time terperangkap dalam blek tak bleh kua sebab byk monyet ekekeke... sebab boleh terus
compare kan contoh depan mata ehehe...


tapi kalu tanak bace nanti ade mase kalu jumpe nanti aku cerita kan eh..
Besssttt!! siyes tak tipu hmm.. (dah tu..cukup!! sambung kerja!!.. baik...)

No comments: